۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۸۳۹۵۵

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۱۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 14 تیرماه 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۴/۱۴

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 60 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 150 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 640 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 450 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 650 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 650 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 60 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 413 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 590 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

* قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون،‌ قیمت دلار 25 هزار و 150 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 800 تومان و درهم امارات  6 هزار و  870 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 828 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 336 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 751 تومان و قیمت خرید یورو نیز 29 هزار و 162 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

شاخص بورس مثبت شد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 6میلیارد و 714میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 4هزار و 987میلیارد تومان در بیش از 679هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 10هزار و 893واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 254هزار و 612واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت اصفهان و صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، پتروشیمی نوری و صنایع شیمیایی ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 2799واحد، کل (هم‌وزن) 4395واحد، قیمت (هم‌وزن) 2808واحد، آزاد شناور 12035واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 10361 و 13907 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 36میلیون ورقه به‌ارزش 14هزار و 816میلیارد تومان در 385هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 94واحد رشد کرد و در ارتفاع 18هزار و 210واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی مارون و گروه توسعه مالی مهر آیندگان شد و در مقابل شرکت‌های پلیمر آریا ساسول، بیمه کوثر و آسیا سیر ارس بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

جزئیات واریز مرحله دوم سود سهام عدالت

در این اطلاعیه آمده است: مرحله دوم سود سهام عدالت بابت عملکرد سال مالی منتهی به 1398.12.29 شرکت‌های سرمایه پذیر شامل 40 درصد و جمعا به مبلغ بیش از 3400 میلیارد تومان به حساب 43 میلیون و 837 هزار و 413 سهامداری که شماره حساب بانکی معتبر در قالب شماره شبای بانکی که قبلا به سازمان خصوصی سازی و یا شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده بودند، واریز گردید.

لازم به ذکر است، از مجموع 36 شرکت بورسی و فرابورسی، از دو شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و پتروشیمی جم به دلیل افزایش سرمایه آنها، سود سهام مشمولان دریافت نشد تا مشمولان سهام عدالت (هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم)، از مزایای حق تقدم و سهام جدید ناشی از افزایس سرمایه بهره‌مند شود.

همچنین بدین وسیله اعلام می‌دارد، شرکت‌های مخابرات ایران و گروه مپنا علی رغم پیگیری‌های متعدد متاسفانه تمام یا بخشی از سود سهام خود را پرداخت نکرده اند و با محاسبه این دو گروه که توضیحات آن‌ها ارائه شد، از باقی مانده سود سهام عدالت به میزان 50 درصد؛ 40 درصد آن به حساب مشمولان واریز شده است.

ضمنا آن دسته از مشمولان اعم از روش مستقم و غیر مستقیم که به دلیل اشکالات موجود در حساب بانکی آنها، امکان واریز سود سهام عدالت فراهم نشده بود و در این فاصله زمانی با ارائه اطلاعات صحیح نسبت به رفع مشکل اقدام کرده اند و یا در فاصله زمانی اسفندماه سال گذشته تا کنون در سامانه سجام ثبت نام کرده اند، سود سهام آن‌ها به صورت تجمیع شده، به میزان 90 درصد پرداخت خواهد شد.

سهامداران محترم می‌توانند برای اطلاع از مبالغ واریزی در مراحل اول و دوم به سایت sahamedalat.ir و یا با شماره 1569 تماس حاصل نمایند.

 

فردا آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۰

مودیان مالیاتی می توانند اظهارنامه خود را در درگاه ملی مالیات به آدرس WWW.INTAMEDIA.IR و یا به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی TAX.GOV.IR ارسال و مالیات خود را پرداخت کنند.

مودیان مالیاتی در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و یا عدم ارسال فرم تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم در مهلت مقرر، علاوه بر محرومیت از تسهیلات و معافیت های قانونی، مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد.

مطابق قانون، مؤدیان نظام مالیات بر ارزش افزوده حداکثر 15 روز پس از پایان هر فصل مهلت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کنند، لذا روز سه شنبه 15 تیرماه 1400 آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سه ماهه اول (بهار) 1400 خواهد بود.

گفتنی است، فردا اخرین مهلت پرداخت مالیات مقطوع دریافت کنندگان سکه در سال 1399 نیز است؛ دریافت کنندگان سکه در سال 1399 نیز تا فردا فرصت دارند نسبت به پرداخت مالیات مقطوع سکه و یا حسب مورد نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند.

تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال 1399 نسبت به دریافت حداکثر ( 155) قطعه سکه اقدام نموده اند، تا 15 تیرماه مهلت دارند از تسهیلات مالیات مقطوع برخوردار شوند.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات